Selasa, 5 Mac 2013

Jom Turunkan Berat Badan Dengan Cara Yang Sihat


Wah... dah kurus apa rahsianya, meh la share dengan saya. Seronok kan bila adik-beradik, kawan2 mengiakan apa yang diaorang lihat pada perubahan diri kita. Lagi plak pasal saiz badan kalau dulu asyik dipanggil "comel" je.. tapi sekarang tidak lagi panggilan comel tu dah diganti si "cantik" .

Nak kurus macam Erma Hasmi? semua nakkan?

Semua orang menginginkan kesihatan yang baik dan bentuk badan yang menarik. Subjektif kepada empunya diri, ada yang suka kelihatan kurus dan ada yang suka kelihatan ‘comel’. Namun, obesiti adalah sesuatu yang patut ditakuti oleh semua kerana banyaknya risiko penyakit kronik yang berkaitan dengan obesiti.


Oleh itu, ramai yang ingin turunkan berat badan dengan cepat melalui diet yang ketat. Malah, ada yang menerima kesan sampingan yang lebih teruk akibat obses kurus, iaitu anorexia. Mahu kurus, itu sangat bagus. Namun biarlah turun berat badan secara sihat, bukan secara menyeksa tubuh kita.


Tips turunkan berat badan cara sihat:


Mengambil 5 hidangan buah-buahan & sayur-sayuran segar setiap hari
Ini menyediakan tubuh anda dengan sumber vitamin, mineral dan serat. Gabungan ini meningkatkan imuniti untuk menjaga tubuh anda untuk melawan penyakit. Serat makanan membantu membuat anda merasa kenyang di samping menjaga tahap tenaga anda supaya tetap stabil.

Makan 3 hidangan sehari
Sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Makan secara teratur dan mengikut saranan piramid makanan. Pastikan anda mengambil karbohidrat, protein dan buah-buahan. Jika anda memerlukan snek, buah-buahan adalah snek terbaik.

Mengambil Protein
Pilih protein dari sumber soya, ikan, kerang, ayam atau telur bagi memenuhi keperluan tubuh anda tanpa menambah extra lemak (daging).

Kurangkan lemak
Gunakan minyak zaitun untuk memasak bagi mengurangkan kolesterol.

Kurangkan gula 
Kurangkan minum minuman bergula tinggi seperi minuman dalam tin. Kurangkan gula dalam minuman anda.

Kurangkan pengambilan kafein
Kafein mengurangkan keupayaan tubuh untuk menyerap vitamin. Ia juga merupakan stimulant sintetik. Jika anda penggemar kopi, hadkan pengambilan kepada secawan sehari sahaja.

Minum 3-4 liter air sehari
Air membantu serat dalam makanan anda mengembang dan melakukan tugasnya. Hal ini juga membantu untuk metabolisme nutrisi lain dari makanan anda, menjaga kulit dan rambut serta mencegah tubuh anda daripada dehidrasi.

Makan dengan teratur & jangan biarkan perut kosong
Hal ini membantu menjaga usus anda berfungsi secara berkesan. Makan yang teratur membantu menjaga enzim pencernaan, melindungi dari pengeluaran asid perut berlebihan dan membolehkan anda memetabolisme makanan dengan cara yang paling cekap, untuk menjaga tahap tenaga.

Jom baca testimoni salah seorang pengguna Shaklee Cinch di Malaysia. Credit to cery.


28 Nov 10, 08:21-nani:

ingat x yang beli cinch inch +lecithin tu..hehe..progress so far so good....cinch tu best gak..saya minum ngan low fat milk..ok..nani minum cm akak ajar tu antara breakfast n lunch..pastu kan akak suruh makan sikit2 kan..ade 1hari tu saya mmg xmakan ape2 after minum tu...xlapar..xrasa nak makan.but i take dinner b4 7pm..just a very light dinner.n b4 tdo saya makan lecithin..pastu, saya nyer digest mmg lancar,buang air besar a few times a day..buang air kecik mmg byk kali pon sbb minum air min 2L per day.so i really hope it works 2loss weight

 

29 Nov 10, 04:14-nani:

hari ni nani minum cinch around 11.30am, and xmakan ape2 until 6pm baru minum sup.coz xlapar pun...


30 Nov 10, 08:33-nani:
akak,smlm nyer progress, minum dalam kol 11am,lunch mkn popia 3kg je sbb dah kenyang.. eh..makan popia 3ketul je..hehe..slah type..pastu kenyang sampai kul7.30pm baru dinner makan sup sayur without rice.hirup sup je.hehe.yg bestnyer cinch ni,wat perut nani xlapar giler pg2.sbb biasa perut bgn dulu....kdg2 kul6pg tu dh lapar giler.sbb perut bangun dulu.tp skang xdah.dh ok.hehe..i like

1 Dis 10, 05:30-nani:
gud news..i lost 1.5kg..hehe.. in about 1week la..ok la tu akak kan?hihi

 

4 Dis 10, 09:00-nani:
pinggang dah kurang 1inch la akak..hehe


Jadi, bagi mengekalkan berat badan ideal, Shaklee mengesyorkan produk di bawah:






Cinch Shake Mix









Walau bagaimanapun, anda haruslah terus mengikuti konsep yang betul untuk menguruskan badan… misalnya menjaga pemakanan dan melakukan senaman. Shaklee bukan produk ajaib yang menjadikan anda kurus dalam sekelip mata. Ia bertindak dengan begitu halus dengan tubuh badan anda, dan anda haruslah menyokongnya dengan melakukan aktiviti-aktiviti yang sepatutnya.


Anda boleh dapatkan juga konsutasi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari Umi Shida pada bila-bila masa anda perlukannya!!

Hubungi atau Chit chat dengan Umi Shida di Facebook untuk dapatkan harga (RM) setiap set dan sebarang tempahan ye.

Call / SMS : 013-9753435
Email : Norshida.zakaria@gmail.com
YM saya : Norshidazakaria
FB : Umi Shida & Fan Page FB :Umishidaonline

** I FOLLOW**

Tiada ulasan:

Catat Ulasan