Rabu, 27 Februari 2013

Penyakit 3 Serangkai


Assalamualikum... Alhamdulillah syukur ke hadrat ilahi di saat ni kita masih diberi peluang oleh allah s.w.t untuk bernafas dan beribadah padanya. mudahan apa yang kita lakukan hari ni lebih baik dari hari semalam. mudahan ibadah kita pada hari ini lebih baik dari ibadah kita yang semalam amin.



Hari ni terdetik di hati umi nak sahre dengan semua pasal penyakit 3 seranglai biasa dengar kan? kencing manis + darah tinggi + buah pinggang. Disekeliling kita @ dalam keluarga yang terdekat mesti ada yang mengalaminya atau mungkin bakal mengalaminya dalam kita sedar @ tidak sedar. Umi nak ajak kawan2 semua mengambil tahu sedikit sebanyak penyakit ni sebagaio persediaan untuk diri kita sendiri @ untuk keluarga tersayang . Jom baca sikit info mengenai penyakit 3 serangkai ni ye...

Penyakit Kencing Manis
Penyakit kencing manis ataupun (BM = Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitus merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.


Secara umumnya, penyakit kencing manis dapat digolongkan sebagai:


Diabetes jenis pertama (I) juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM - 'Insulin Dependent Diabetes Mellitus') atau diabetes awal remaja. Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simtom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.


Diabetes jenis kedua (II) boleh disebabkan oleh kerintangan insulin (penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin) dan/atau penghasilan insulin yang berkurangan. Diabetes jenis II, oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pankreas, boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara makan/suapan ( suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan samping serius kepada pesakit).
 
 
Tekanan Darah Tinggi
Tekanan darah tinggi atau hipentensi memberi gambaran di mana tekanan darah terhadap dinding arteri. Jantung menghasilkan tekanan bilamana ia mengepam darah keseluruhan badan. Tekanan darah dapat diukur dengan menggunakan alat yang dipanggil sphygmanometer.


Terdapat dua bacaan dalam pengukuran tekanan darah iaitu BP 140/90 mmHg. Nilai tinggi (140) dipanggil tekanan darah sistolik dan nilai rendah (90) pula ialah tekanan darah diastolic. Tekanan darah sistolik ialah tekanan darah dalam arteri (salur darah) bila jantung mengepam darah. Manakala tekanan darah diastolic pula ialah tekanan darah dalam arteri bila jantung berhenti mengepam di antara dua denyutan.


Hipertensi atau darah tinggi merupakan di antara penyakit yang di alami di kalangan golongan dewasa di pertengahahn umur dan warga tua di Malaysi. Ia lebih Banyak Dialami Oleh golongan lelaki berbanding golongan wanita.

Buah pinggang gagal berfungsi
Buah pinggang gagal berfungsi apabila ia rosak teruk oleh penyakit kronik dan tidak lagi boleh menapis bahan tidak diperlukan. Buah pinggang termasuk dalam kumpulan 'organ utama' (seperti jantung, otak dan paru-paru).


Buah pinggang boleh rosak kerana beberapa penyakit. Antaranya ialah - :
1. Keturunan
2. Jangkitan
3. Kerosakan disebabkan penyakit seperti darah tinggi
4. Diabetes mellitus
5. Mengalami penyakit-penyakit lain yang mula berjangkit ke buah pinggang
6. Mengambil terlampau banyak bahan toksid seperti berlebihan asam dari makanan berjerok, bahan-bahan racun serangga dalam sayuran atau buah-buahan, toksid bahan-bahan pengawet dalam makanan, termapau banyak memakan makanan segera,

5. Rosak kerana terlalu banyak mengambil ubat kencing manis, ubat darah tinggi, anti-biotik, steroid, dadah dan lain-lain atau beberapa sebab yang tidak diketahui.


Penyakit buah pinggang sukar difahami. Ia menyerang orang dewasa dan kanak-kanak sama ada orang itu sihat atau tidak atau bagaimana corak hidup seseorang.

APA SUPPLEMENT DARI SHAKLEE YANG BOLEH MEMBANTU ANDA?
 
 
 
 
 
Kami ada sediakan set cadangan yang terbaik untuk mereka iaitu  Set A + Zink + GLA .
 
 
 
 
 
 
 


1.GLA COMPLEX
Membantu Membaiki Simpton Berkaitan Masalah Kencing Manis Seperti Peningkatan Sensitivity Terhadap Kesakitan Dan Menghilangkan Kebas Pada Bahagian Bawah Badan.


Kajian Membuktikan Pengambilan 480mg Setiap Hari Gla Boleh Mencegah Kemerosotan Dan Mengurangkan Masalah Kencing Manis Dengan Membaiki Kadar Insulin Dan Kolestrol.


2. ALFALFA
Memastikan Badan Memperolehi Serat Yang Mencukupi Untuk Mengawal Tahap Glukosa Darah, Mengurangkan Tahap Kolestrol Dan Tringliserida.


3. VITALEA
Di Dalam Multivitamin Vitalea Terdapat Trace Mineral Chromium, Dimana Ia Bekerja Dengan Insulin Mengimbangi Kandungan Gula Dalam Badan.


4.ZINK
Zink Sangat Penting Untuk Penyembuhan Luka. Apabila Pesakit Kencing Manis Kronik Mengalami Kecederaan, Amat Sukar Untuk Sembuh. Jadi Zink Membantu Mempercepat Penyembuhan Luka Dan Boleh Mengelakkan Amputasi Berlaku.

5. VITAMIN C
Mengapakah Pesakit Diabetes Memerlukan Vitamin C Ya. Ini Kerana Glukosa Dan Vitamin C Melalui Laluan Yang Sama Menuju Ke Sel. Apabila Glukosa Berlebihan, Vitamin C Tidak Akan Dapat Masuk Ke Sel, Vitamin C Sangat Penting Kerana Vitamin C Menjaga Salur Darah Agar Tidak Mudah Pecah, Mencegah Pengerasan Salur Darah, Membantu Proses Metabolism Kolestrol Iaitu Pembentukan Asid Hempedu Yang Penting Dalam Proses Pemecahan Lemak. Sebab Itulah Mereka Yang Menghidap Kencing Manis Dan Darah Tinggi Amat Digalakkan Mengambil Vitamin C Bagi Mengelakkan Stroke Dan Jantung Tersumbat.

K harap2 info ni dapat membantu semua memahami sedikit sebanyak mengenai penyakit 3 serangkai ni. Dan sudahkah kita bersedia untuk menghadapinya? Dan tak salah kita sediakan untuk mak, ayah @ insan2 yang tersayang dengan pemakanan suplement yang terbaik. 

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Berminat?

Ingin info lanjut hubungi saya :
Call / SMS : 013-9753435
Email : Norshida.zakaria@gmail.com
YM saya : Norshidazakaria
FB : Umi Shida & Fan Page FB :Umishidaonline

** I FOLLOW **

Tiada ulasan:

Catat Ulasan