Ahad, 17 Mac 2013

ANAK BELAJAR DARI BAGAIMANA DIA DIBESARKAN

ILMU KEIBU-BAPAAN TIDAK DATANG DENGAN SENDIRI

- Mendidik anak perlukan ilmu yang ditimba dengan bersungguh-sungguh. Bacalah buku, berjinaklah dengan seminar keibu-bapaan, fahami anak anda, fahami diri anda sendiri. Mendidik anak bukannya mudah. Tetapi ia bukan suatu misteri. Banyak kajian yang telah dilakukan dalam bidang psikologi kanak-kanak yang boleh menolong anda memahami selok-belok membesarkan anak anda.

- Setiap kanak-kanak berpotensi untuk jadi hebat. Dengan memahami psikologi kanak-kanak, anda mampu untuk mendidik anak yang bermotivasi, taat dan berbudi tinggi.

- Setiap anak boleh mencapai yang lebih baik. ”Lebih baik”mungkin bermakna, ”lebih bertanggungjawab”, atau “kurang bertengkar dengan adik-beradik”, atau “kurang baran”. Atau lebih cemerlang pelajarannya.

Hakikatnya, ada tiga syarat yang kita perlu ada untuk membentuk peribadi anak yang hebat:

1) Sikap Positif. Dengan sikap positif, minda anda terbuka untuk belajar dan berubah, jika perlu. Ibu bapa yang bersikap negatif enggan menilai dan memuhasabah kelemahan diri sendiri. Akibatnya, situasi tidak boleh diperbaiki.

2) Ilmu Keibubapaan. Banyak ilmu yang perlu diahami yang boleh membantu anda untuk menjadi ibu bapa yang lebih berwibawa. Ini termasuk : pembawakan anak, kepintaran emosi, perbezaan dan persamaan anak lelaki dan anak perempuan dan banyak lagi.

3) Kemahiran Keibubapaan. Jika anak-anak anda suka bermusuh, iri hati dan dengki sesama mereka, apakah caranya untuk meredakan ketegangan ini? Jika anak anda sensitif, bagaimana cara terbaik untuk anda membesarkannya? Jika anak anda kurang yakin pada dirinya, apa yang boleh anda lakukan untuk menjadi seorang yang lebih yakin pada dirinya sendiri?
 
 
TAHUKAH KITA ANAK BELAJAR DARI BAGAIMANA DIA DIBESARKAN?
Kata-kata ni nampak sederhana je tapi ianya sangat bermakna dalam mendidik anak2 kita tentang bagaimana kita memperlakukan @ memperkatakan sesuatu sebagai role model bagi dirinya..

1) Jika anak dibesarkan dengan KRITIKAN, dia belajar untuk MENGUTUK

2) Jika anak dibesarkan dengan PERMUSUHAN, dia belajar MELAWAN

3) Jika anak dibesarkan dengan CEMUHAN, dia belajar RENDAH DIRI

4) Jika anak dibesarkan dengan TOLERANSI, dia akan MENAHAN DIRI

5) Jika anak dibesarkan dengan PENUH DUKUNGAN, dia belajar PERCAYA DIRI

6) Jika anak dibesarkan dengan PUJIAN, dia belajar MENGHARGAI

7) Jika anak dibesarkan dengan KEADILAN, dia belajar MENJADI ADIL

8) Jika anak dibesarkan dengan RASA AMAN, dia belajar MENARUH KEPERCAYA

9) Jika anak dibesarkan dengan PENGAKUAN, dia belajar MENYUKAI DIRINYA

10) Jika anak dibesarkan dengan KASIH SAYANG dan PERSAHABATAN, dia belajar MENEMUKAN CINTA DALAM KEHIDUPAN

-Credit : Dorothy Law Nolte-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan