Rabu, 6 Februari 2013

Mulakan Hari Kita Dengan Ceria



Ceria & bahagia banyak berkait soal hati. Bahkan boleh dikatakan ceria & bahagia memang bermula dari situ. Kalau ahti gelisah, resah, susah hati, tak puas hati, sakit hati & dengki hati, ceria serta bahagia akan tercabut dari diri kita.




Kita harus menceriakan & membahagiakan hati kita sendiri, setiap hari, bermula setiap pagi. Disitulah suisnya. Hati kita hak kita. Hanya kita yang tahu situasi apa ia berada & ke hala mana kita hendak bawa dia.

Ketika kita bangun tidur, apa perkataan pertama yang muncul dalam hati kita?

Situasi :

Orang yang bangun tidur & hatinya berkata "Alamak, hari Rabu dah hari ni. Apa pasallah hari ni hari rabu.... Malasnya aku nak pegi kerja. Bencinya aku nak pegi kerja. Menyampahnya aku".

Insya-Allah orang begini tak ceria & tak bahagia sepanjang hari. Dia telah memberi peluang hatinya tak ceria & tak bahagia pada awal pagi lagi. Pagi-pagi, bangun tidur dah sebut tak suka pada hari tersebut, nak ceriakan apa kan? Itu ibarat meletakkan satu gap @ sempadan @ had kepada hati bertindah bebas, cerdas & cergas.

Hati sentiasa berkomunikasi dengan minda. Apa yang terlintas di hati, serta merta tersalur keminda secara automatik. Minda pula akan bertindak mengikut suara hati @ pun arahan hati. Hati berkata "Malasnya nak kerja hari ni, malasnya nak ke sekolah hari ni, bencinya aku pada si anu, menyampahnya aku pada dia tu, menda akan menyetujuinya. Sebab hati adalah raja diri manakala minda permaisurinya. Apa kata raja, permaisuri terpaksa akur.

Jadi, untuk menjadikan hari kita ceria & bahagia, sentiasa mulakan hari kita dengan ceria juga. Apa salah katakan dalam hati...: Wah hari ni dah hari Rabu, peluang untuk tunjukkan kecemerlangan yang lebih hebat dari semalam & peluang tu terbentang lagi. Aku akan gunakan hari ni sebaik2nya".

Berbeza tak? Orang yangbangun dengan liat, malas, menyampah akan menyebabkan setiap pergerakannya turut malas, lembap & lembik. Tapi orang yangbangun dengan cerdas, seluruh harinya akan menjadi cerah.

Jadi, kalau pagi tadi kita sudah berikan makanan negatif pada hati, betulkan sekarang, tukarkan dengan yang positif, sebab "Bertampah luas akal, bertambah luaslah hidup, bertambah datanglah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit pula hidup, bertambahlah celaka".


Semoga semuanya berada dalam keadan yang ceria & berbahagia ^_^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan